Коломия До сайту

Сім типів повідомлень в соцмережах, що сьогодні можуть лише нашкодити

Нині інформація розповсюджується зі швидкістю світла. Відтак кожен повинен дбати про інформаційну безпеку себе та країни. Як не втрапити на гачок фейків та як писати , аби не робити “ведмежих послуг”, пояснює Центр протидії дезінформації при РНБО. 

Корисний матеріал поширює Інформатор.

1. “Достовірна інфа, яку сказали знаючі люди від тещі братового кума: сьогодні в Києві/Харкові/Львові буде хімічна атака/наступ/місто заллють ракетами. Виїжджайте терміново”.

 

Бо такої “інфи” було вже багато, вона з’являється щодня, створює паніку і нічого більше. Хто міг/хотів, той уже виїхав/виїжджає. Ніхто не почне виїжджати через ваш панічний пост. Але напруження такі повідомлення посилюють. А отже, ви лише зіграєте на руку ворогу.

 

2. “Ці переселенці/біженці втекли, і ще й просять допомоги/житла/інформації/волонтерської допомоги/моральної допомоги. Зрадники, хай радіють, що не під обстрілами”.

 

У кожного свій рівень психологічної стійкості, свої життєві обставини, свої причини, щоб виїхати з країни. Опинитися без грошей, речей, близьких, їжі, житла у чужому місті/країні — дуже страшно, особливо з дитиною. Давайте не мірятися горем і не бити своїх. Горе у нас спільне.

 

3. “Десь там дуже погано, терміново потрібна допомога, прочитав про це пост, скопіював дослівно без вказання джерела, розбирайтеся самі”.

 

Це видимість допомоги, яка лише шкодить і заплутує. Розумно постити тільки ті прохання про допомогу, де ви особисто берете участь в організації. Чужа інформація може бути не актуальною або фейковою.

 

4. “Ті, хто виїхав у безпечне місце, ви взагалі робите щось? Робіть!”.

Ви не знаєте, хто що і де робить, і ніхто не має вам про це звітувати. Але такими постами ви демотивуєте тих, хто допомагає. Багато з тих, хто виїхав, збирають гуманітарну допомогу, організовують мітинги, працюють на інформаційному фронті тощо.

 

5. “Все дуже погано, ми програємо, але нам про це не говорять”.

Такі пости запускає в наш інфопростір ворог, щоб демотивувати нас. Жодної користі такі пости не несуть.

 

6. Копія новин з якогось ЗМІ або телеграм-каналу без вказання джерела. На запитання, звідки інформація, людина відповідає, що всі питання до цього ЗМІ.

 

Увага! Коли ви будь-що розміщуєте в соціальних мережах , усі питання до вас, а джерело — це ви. Особливо якщо не вказуєте, звідки взято інформацію.

 

7. Будь-яка інформація з подачею, що “це приховують”, “це нікому не кажуть”, “джерело у вищих колах по секрету повідомило”, “ми всі не здогадуємося, а насправді отак”.

 

Це маніпуляція і теорії змови. У такій формі ворогу найпростіше вкинути будь-який фейк розгубленим людям, які не володіють мінімальною інформаційною грамотністю. Не ведіться на такі маніпуляції.

 

Отже, перш ніж що-небудь розмістити в соціальних мережах або у приватних повідомленнях, спробуйте зрозуміти, якого результату ви можете досягти цим. І пам’ятайте про критичне мислення!