2 травня Інформатор проїхав Коломиєю, аби дізнатися про наявність пального та ціни на заправних станціях. Майже на всіх АЗС бензин та дизпаливо було відсутнє. А на тих станціях, де бензин був – ціна становила від 37 грн за літр, а ДП – від 42 грн. То в чому проблема? Закінчився бензин? Для відповіді на ці запитання дочитайте текст до кінця.
Інформатор вирішив перевірити, у чому проблема наявності бензину та завищення цін, і поспілкувався із фахівцем з державної політики у паливно-енергетичному комплексі Геннадієм Рябцевим.
– Геннадію, скажіть, у чому проблема постачання пального?
– Як тільки починався дефіцит, уряд на порядок денний це запитання не виносив. Вони гадали, що паливом країну забезпечать трейдери (автозаправні компанії), натомість останні думали про максимізацію прибутку і мінімізацію ризиків. Їх ніхто не зобов’язує постачати паливо до України, а вони цим користуються: створюють ажіотажний попит і на цьому фоні гарно заробляють.
– Чи пов’язаний дефіцит ще з тим, що війська рф знищили 20 нафтобаз України?
– Так, це основна причина. Однією зі своїх цілей рф обрала руйнування критичної інфраструктури України, і паливної також. Всі великі нафтопереробні заводи знищені. Якби цю проблему уряд контролював, то ситуація була би іншою. Це не було основним завданням для влади і вони робили вигляд, що все добре, не розуміючи масштаби проблеми. Бо наразі уряд не має даних: ні цінового, ні прогнозного балансу, ні власного моніторингу цін на заправних станціях. Через це керівництво країни не інформоване про реальний стан справ, які відбуваються в країні, а отримує інформацію виключно від АЗС. Вони ставлять свої умови для того, аби бензин був: скасування податку, акцизу, зниження ПДВ з 20% до 7%, скасування державного регулювання цін тощо. Влада на це погоджується, таким чином знімаючи всі податки та залишаючи зміну ціни на розсуд компанії, бо вважає, що АЗС забезпечать паливом країну. Отож, АЗС не мають жодних обмежень від керівництва країни і роблять те, що захочуть, маючи більший прибуток, аніж до війни.
– Тобто наразі ціновою політикою займаються самі трейдери і ніхто з уряду цей показник не контролює?
– Уряд щось публікує лише за словами трейдерів. Фактично трейдери закуповують нафтопродукти із закордону, привозять до України, і продають на АЗС за будь-яку ціну. Майже всі АЗС України імпортують пальне.
– Це порушення закону?
– Рекомендовані ціни від уряду не прописані у законодавстві. Уряд їх встановлював на час епідемії коронавірусу. Керівництво країни вважає, що ринок все врегулює, але він і у мирний час нічого не врегульовував.
– А якщо ціна занадто завищена, або є обмеження на продаж бензину, то до кого звертатися?
– Звертатися до відповідних органів. Це порушення закону, бо не існує підстав для того, аби обмежувати обсяг продажу палива у одні руки. Це відверте порушення прав споживачів. І це ж обмеження також діє на аграріїв, водіїв маршруток, військової техніки, що везе снаряди на передову.
– Можливо ви бачите якийсь вихід з цієї ситуації?
– Є перелік компаній, які завозять нафтопереробні продукти в Україну. У цих компаній є керівники. Їх потрібно скликати на нараду, на якій обговорити основні проблеми імпорту палива. Вирішити ці проблеми і після цього вимагати забезпечення нафтопродукту у відповідній кількості для відповідного регіону країни. Обов’язково створити і підписати документ про це. Якщо цього не буде виконано, то керівників компаній судитимуть за законами воєнного часу.
І ось вже маємо заяви від найбільших автозаправних компаній України:
1. Як повідомили на своїй офіційній сторінці на Facebook, мережа АЗК WOG продаватиме по 10 л на добу приватним клієнтам у разі готівкового розрахунку або оплати банківською карткою. Важливо мати картку лояльності PRIDE, бо без неї пального не отримати.
2. АЗК компанії ОККО заправлятимуть клієнтів пальним PULLS 95 і PULLS Diesel по 10 л в одне авто за наявності карти FISHKA. У кого немає такої картки – отримає лише 5 літрів за одну заправку. Повторно заправитися можна за 2 години після першої заправки. З приводу бензину A-95 та дизельного пального, то вони доступні лише для критичної інфраструктури, ЗСУ, за паливними картками та талонами. Про це компанія інформувала на своїй офіційній Facebook сторінці.
Натомість перша віцепрем’єрка економіки Юлія Свириденко 30 квітня заявила наступне:
“Впродовж наступних 7 днів дефіцит буде ліквідований, оскільки оператори мають законтрактовані обсяги на території Західної Європи. І зараз ми вирішуємо питання їх завезення на територію України. Дана ситуація призведе до незначного подорожчання нафтопродуктів – це пов’язано насамперед з більшою ціною логістики, через складні маршрути та використання кількох видів транспорту.”
Тобто за тиждень проблему мають вирішити. Але як бути з високими цінами? Можемо сказати те, що наразі доведеться трохи почекати. Найближчим часом ситуація має змінитися, як запевняє нас Юлія Свириденко. А поки прийдеться шукати найдешевшу ціну та наявність бензину в Коломиї.
Інформатор продовжує слідкувати за перебігом подій далі, і повідомлятиме вас якнайшвидше!
Раніше ми писали, що Кабмін дозволив заправкам збільшити надбавку на пальне.
Артем Тригуб