175 років тому австрійська революція стала поштовхом до так званої "весни народів". І коли Львів ще не зважувався на організацію навіть аматорського театру, у Коломиї чималими зусиллями місцевого пароха отця Івана Озаркевича постає перший український театр. Він пережив зміни влад, війни й революції. І цю війну перебуде і дочекається, коли під його стінами за давньою звичкою Вічевий майдан заповнить коломийська громада, святкуючи перемогу.
Інформатор вирішив з нагоди свята розповісти історію роботи театру у період ІІ світової війни.
Ще собору не було, а театр вже діяв.
Іван Франко (1856-1916) так написав про визначного подвижника:
"Сей о. Озаркевич був чоловік незвичайний, натуральний, повний енергій и неясних поривів до чогось вищого, кращого, ніж те тісне та сіре життя, яким за панщини жило руське духовенство.
Рік 1848 оживив його незвичайно. Не знамо, як і звідки йому дісталися в руки твори українських писателів Котляревского, Квітки, Писаревского. Досить, що вони запалили його охотою устроїти театральні вистави в Коломиї".
Прем’єру новостворений театр дав 1848 року комедіо-оперою «Дівка на виданню, або На милуванє нема силування».
За словами Івана Франка «Іванові Озаркевичеві хотілося подати Котляревського галичанам не в оригіналі, а в підгірським киптарі». В основі постановки, звісно, «Наталка Полтавка».
Йшов 1939 рік. Німецькі війська напали на Польщу, поділивши захоплені землі із тоді ще прихильною до Гітлера країною рад.
На той час коломийський театр носив ім'я Івана Котляревського і опікувався ним Володимир Блавацький.
Театр ще давав вистави у період з 1 до 17 вересня 1939 року, тобто до приходу Радянської армії.
Зокрема, зіграли кілька разів “Тополю” Шевченка (дозвіл на це Блавацькому вдалося дістати від компетентних радянських органів), й на цьому театр імені Котляревського припинив своє існування. Рештки акторів на чолі з Блавацьким виїхали до Львова, де, як пише Валеріан Ревуцький, “було створено Театральний революційний комітет…”
Напередодні 1940-го року радянська влада приймає постанову про створення професійних театрів. Звісна річ, перша мета - насадження своєї ідеології через культуру.
У січні 1940 року новостворений Коломийський драматичний театр очолив Мефодій Дмитрович Плужник. У його складі знаходимо знайомі імена професійних акторів Василя Завтонова, Ірини Скуратової, а також випускниці Київського театрального інституту ім. І.К.Карпенка-Карого Богданової. Було у трупі і чимало акторів зі сіхдних регіонів України.
Того ж року після так званого "визволення Буковини", Коломийський театр півтори місяці гастролював у Чернівцях.
А відтак театр перетворюється на цілком типовий радянський культурний заклад. Ставлять “Сади цвітуть” Масса, “Слава” Гусєва і головний козир сезону 40-го року - “Любов Ярова” Треньова у постановці самого Мефодія Плужника, з Іриною Скуратовою у заголовній ролі, яка, як писав тодішній театрознавець, “схвилювала серця гуцулів глибоким психологізмом, високою революційною свідомістю своєї героїні”.
"Залишимо на совісті театрознавця “схвильовані серця гуцулів”, хоча, може, він не так вже й неправий - високої радянської свідомості гуцулам явно не вистачало у 40-му році", - відголошується на ту рецензію сьогодні на сторінці Коломийського академічного театру.
1 липня 1941 року Коломия була окупована німецькими військами. Припинив свою роботу Коломийський драматичний театр.
Але того ж місяця Іван Когутяк створює у Коломиї Український окружний театр. У часи воєнного лихоліття тут знайшли притулок культурні діячі зі східних та центральних регіонів України.
Тоді в театрі працювало біля 125 осіб звідусіль:
Актриси: примадонна чернівецького театру Марія Романовська, колишня хористка Павлина Тимченко, Євдокія Шостак з катеринодарського театру, Ірина Скуратова, Оксана Затварська, молода киянка Алла Шеремет, недавні студентки київської консерваторії Ірина Приходько, Тамара Толстая…
Під час Другої світової під керівництвом Івана Когутяка працює «Український окружний театр», у репертуарі якого заборонені німцями твори – історична драма «Гетьман Дорошенко» Л. Старицької-Черняхівської, «Тріумф прокурора Дальського» К. Гупала.
Станом на 1943 рік театр мав власний оркестр із 30 музикантами та танцювальну групу – Гуцульський балет під керівництвом Ярослава Чуперчука.
Часопис «Львівські вісті» за 10 грудня 1943 р. писав: «Щоб заангажувати до провінційного театру 125 осіб, треба мати відвагу і довір’я, що українське суспільство допоможе рідній культурі та її працівникам».
Оркестр складався з 30 музикантів.
16 грудня 1942 року коломийський театр дав прем'єру відверто антибільшовицької вистави “Тріумф прокурора Дальського”. Коломийська громадськість влаштувала урочистості з нагоди 25-річчя театральної діяльності Івана Івановича Когутяка.
З вітальними промовами виступили літературознавець, культуролог і драматург, професор Дмитро Николишин, письменниця та громадський діяч Олена Кисилівська, акторки Павлина Тимченко та Марія Романовська, яка вручила ювілярові різбляну таріль та альбом…
29 березня 1944 року Коломия була деокупована. У театрі ж змінилася лиш назва. Покара від радянської влади за роботу в роки окупації чекає на декотрих значно пізніше.
Спершу театром ще продовжує керувати Іван Когутяк. До кінця року театр поставив чотири вистави. Відновлюють все ту ж “Любов Ярову”.
7 травня 1944 року артисти театру дають перший концерт для бійців радянської армії. Репертуар концертної бригади практично той же - українські народні пісні і танці. Плюс кілька радянських пісень - “Катюша”, “Широка страна моя родная”…
Яскраві імена театру того періоду – Оксана Затварська (в театрі з 1941 по 1962 роки, понад 150 ролей, безкінечна любов театральних шанувальників, звання заслуженої артистки України), Василь Симчич (розкрився як актор та режисер. Коломийські театральні напрацювання згодом з’являться в українському кінематографі – «Білий птах з чорною ознакою», «Захар Беркут», «Мій ніжний і ласкавий звір»…)
20 вересня 1944 року директор театру за протекцією Оксани та Василя Затварських запрошує до трупи талановитого Василя Симчича (1915 - 1978 р.р.). Високий, стрункий, блакитноокий, освічений, інтелігентний Симчич одразу припав до смаку і режисерам, і публіці.
Так театр зустрів закінчення ІІ світової війни.
До Незалежності України - ще майже пів століття. До наступної війни - лише 70 років...
Інформатор дякує Коломийському академічному драматичному театру за потіху для наших дітей і віддушину для нас самих у такий складний час. Торкаючись чогось вічного, відпочиваючи думками і переключаючи емоції, ми зміцнюємось і зцілюємось.
За рік повномасштабної війни театр Коломиї дав три прем'єри, гастролював за кордоном і навіть став прихистком для Херсонського театру ляльок. А ще в перший місяць війни театр долучився до плетіння сіток та виготовлення цигарок для українських воїнів.
І тримаємось усі - в очікуванні давно жаданої вистави "Захар Беркут", інших монументальних творів, сучасних експериментальних вистав, аби насолодитися ними вдосталь після перемоги.
Будьмо на зв’язку! Читайте нас у Facebook , Telegram та Instagram. Надсилайте свої новини на пошту kl.informator@gmail.com
Якщо маєте цікаві новини чи хочете замовити рекламу – телефонуйте 096 545 8237