Інформатор Коломия

ЖИТТЯ

Як колись забавлялися на Великдень біля храму?

Усі три великодні днини люди після служби Божої довгої не розходилися. Старші стояли гуртами навколо храму, спілкувалися, співали, жартували, кликали одні одних у гості. Дівчата й хлопці ходили рядами навколо церкви, співаючи великодніх пісень. Діти дзвонили в дзвони.

Інформатор з посиланням на книгу Миколи Савчука “Великдень на Коломийщині” розкаже, як забавлялися у Великдень наші предки.

Найбільша кількість людей збирається коло церков у великодній вівторок. У давнину молодь цієї днини найбільше гралася й співала великодніх пісень.

Існувала традиція, за якою у великодній вівторок дівчата й молоді господині вперше співали десь запозичених чи складених у селі великих пісень-хронік, які розповідали про місцеві трагічні події.

Великодні пісні, звані подекуди в Галичині гагілками чи гаївками, на Коломийщині називають переважно перепілоньками або великодними співанками. Вони не є такими відомими й розповсюдженими як, наприклад, колядки, а це дає підставу припускати, що наші різдвяні традиції, колядки і щедрівки є давнішими за великодні традиції й пісні.

Великодні пісні, які співали на Коломийщині, а подекуди й співають досі, поділялися на ті, які співали просто в колі, в гурті, за столом, і на пісні, які співали під час ігор. Частина з таких пісень має дохристиянські мотиви, частина – християнські, а деякі увібрали в себе й одне, й інше.

Дівчата співають і граються “Огірочки”, Великдень, смт Печеніжин, 1940-ві.

Співають і граються “Огірочки”. Великдень, с. Нижній Вербіж, поч. 1960-х (фото Івана Лудчака)

Краєзнавці записали на Коломийщині багато великодніх співанок: «Ой, на горі жито, жито», «Вже ближитсі Живний четвер», «А Питниці Великої, «Пречиста Сина мала», «Із суботи на неділю», «Ой кувала зозулечка», «А я була в садочку», «Ой зацвили фіялочки», «Ой зацвила черемшина в лузі», «Чернушко-душко», «Ходит сербин по зарінку», «Ци я в лузі зелененькім не калинка була», «Ой до двору кирниченька», «Стояла-м на колодці», «Цвите горох» та інші.

Великодні ігри на Коломийщині умовно можна поділити на дуже давні, можливо, з дохристиянських часів, і нові; на такі, які супроводжуються співом, рухами і жестами; на такі, в яких є лише слова-команди; на ігри, які занесені в кінці XIX ст. – в першій третині ХХ ст. вояками з війська, членами різних громадських організацій і товариств.

“Крива лоза”, Великдень, с. Нижній Вербіж, 1957 р. (фото Івана Лудчака)

Скачуть “Лози”, Великдень, смт Печеніжин , 1955р.

Скачуть “Лози”, Великдень, смт Печеніжин, біля горішньої церкви, 1934 р.

Парубки “ідут “Кривої лози”, Великдень, с. Великий Ключів, кін. 1950-х рр.

У ХХ ст. на Коломийщині на Великдень ще гралися, а подекуди граються й дотепер: «Воротарьи», «Тучки», «В колі», «Кривого танцю», «Огірочки», «Ріда», «Рідочка», «Кози»; «Третяка», «Пірʼїночки», «Жука», «Воробієйка», «Доста», «Фусточки», «Вербової дощечки», «Гудза», «Неволі», «Деркачь», «Шьикала», «Пипк», «Марган-ць», «Гурк», «Кельмана» («Джельмана»), «Лубка», «Кони», «Вулички», «Ятура», «Перепілки», «Грушки», «Купочки», «Горшика», «Слоньи» та інших. А також «Ідут лози», «Ідут кривої лози», будують «Дзвінницю» чи «Оборіг», «Вежу», «Водьи коньи», «Носьи мерцьи».

(фото Івана Лудчака)

(фото Івана Лудчака)

(фото Івана Лудчака)

Кульмінацією великодніх ігор коло церкви у с. Кийданці було «Водити коньк», з яким тричі обходили церкву. Це була імпровізована вистава з жартами, яка викликала загальний сміх. «Коня» робили в когось вдома. Два чоловіки клали собі на плечі легеньку драбинку і накривалися веретою, рядном. Передній брав у руки соломʼяну голову «коня» на патику і вертів нею, а задній крутив хвостом з прядива, поклавши його собі через плече. На драбинку сідав вершник, ніби на спину коня. Він одягався кумедно: брав бисаги на плече, в руках мав батіг, яким бив «коня», а деколи й молодиць. Четвертий чоловік вів «коня» за вуздечку, тримав у руках прутик, хльоскав ним «неслухняного коня», коли той брикав, або гла- див рукою по гриві, яка була зроблена з прядива.

Як «Водили коньк» («Водили коня»), збиралося все село. І хоч атеїстична влада закрила церкву, однак люди на Великдень сходилися до храму, співали, гралися й спілкувалися.

Будьмо на зв’язку! Читайте нас у Facebook , Telegram та Instagram. Надсилайте свої новини на пошту kl.informator@gmail.com 

Якщо маєте цікаві новини чи хочете замовити рекламу – телефонуйте 096 545 8237

Нагору