Україна готується до другої зими в умовах тривалих вимкнень електроенергії. І якщо з енергозабезпеченням ситуація ще більш-менш зрозуміла (все ж і генераторами, і павербанками за минулий рік встигли запастись), то що буде зі зв’язком та мобільним і домашнім інтернетом, якщо блекаут триватиме більше доби, поки до кінця невідомо.
Інформатор дослідив це питання, опираючись на дані останньої перевірки мобільних операторів від НКЕК, та відповідей представника коломийського інтернет-провайдера.
Мобільний зв’язок та інтернет
Минулого року мобільний зв’язок витримував всього лише декілька годин після результативної ракетної атаки, а далі починались “перебої”, пов’язані з навантаженням на мережу та фізичною неможливістю операторів забезпечити безперебійним живленням все своє обладнання одночасно. Тож цього року основне завдання, яке було поставлене перед ними на рік – оновити інфраструктуру так, щоб мобільний зв’язок зміг протриматись три доби. Та нещодавні результати перевірки НКЕК показали, що ця місія виявилась непосильною для жодного з трьох мобільних операторів. Так що сподіватись на мобільний інтернет в період тривалих вимкнень електроенергії не приходиться. А що з домашнім?
Домашній інтернет
Тут минула зима також добре “прокачала” знання користувачів в царині технологій підключення. Адже виявилось, що за однією з технологій (якою здебільшого в Коломиї підключали багатоповерхівки) інтернет в період вимкнень не працює взагалі, а за іншою (здебільшого нею підключено приватний сектор) – все може працювати, якщо обладнання підключити до павербанку. Так в Коломиї різко зріс попит на підключення PON. Та й власне не тільки в Коломиї, наприклад у Мінцифри зараз кажуть: “Якщо ваш інтернет-провайдер не може забезпечити технологію PON – міняйте його”.
Що таке той PON?
PON – технологія пасивних оптичних мереж з пасивними оптичними розгалужувачами на вузлах. Простими словами, вона не має додаткових вузлів з електричним обладнанням, а тому кожен із користувачів має свій безперебійний інтернет і не залежить від інших. Провайдер забезпечує електроенергією своє обладнання в точці постачання інтернету, а користувач – своє (оптичний термінал і wi-fi-роутер) і все працює. З точки зору користувача – це робиться з допомогою павербанку і адаптерів, які зараз коштують зовсім не дорого (у всякому випадку до блекаутів).
Що зробили коломийські провайдери для забезпечення містян інтернетом?
З цим питанням ми прийшли до менеджера “Квант-2” Івана Юрченка.
“Покроковий план з підготовки до тривалих вимкнень ми розробили ще в листопаді минулого року, коли стали очевидними плани ворога зі знищення енергетичної інфраструктури. Можу поділитись з вами тими пунктами, які вже реалізовані:
-
- Протягом року ми встигли централізувати вузлові точки і забезпечити їх потужними генераторами із автоматичними системами. Тому навіть, якщо серед ночі зникне живлення, то генератор запрацює автоматично, відтак наші користувачі не будуть довго чекати на відновлення підключення.
-
- Запаслись достатнім об’ємом пального, щоб навіть при дефіциті мати можливість забезпечити роботу генераторів на як мінімум три доби.
-
- Підготували працівників до роботи в екстрених умовах, забезпечили їх всім необхідним для виконання завдань і усунення можливих аварійних ситуацій в межах нашої мережі (Коломия, Воскресінці, Корнич, Королівка, Шепарівці).
-
- У приватному секторі станом на зараз більше 90% наших користувачів підключені технологією PON. За сезон ми перепідключили всіх, хто ще був підключений за старою технологією і погодився на заміну (біля 5% вирішили залишитись на старій технології, ще 5% не знайшли час). Десь мережу потрібно було вдосконалювати, десь – тягнути нову, але вже тепер можемо стверджувати, що приватні будинки будуть мати інтернет як мінімум три доби під час вимкнень.
-
- З багатоповерхівками все дещо складніше. Тут ми проводимо перепідключення на запит мешканців. Приймаємо заявки і або тоді, коли з будинку є декілька запитів, або тоді, коли звернулось безпосередньо ОСББ, заходимо з технологією PON у багатоповерхівку і підключаємо мешканців цих квартир. Це дуже ресурсозатратна робота, а тарифів ми не піднімали з 2021 року, тож тут рухаємось поступово.
Щоб впевнитись, що ваше помешкання підключено за технологією PON – телефонуйте в кол-центр 0800 509 507, надамо консультації і за потреби – перепідключимо.”
Інформатор продовжить досліджувати готовність коломиян та інфраструктури міста до можливих тривалих блекаутів, бо сподіватись на адекватність шаленого географічного сусіда ніяк невипадає. Та все ж, безпека, в тому числі і енергетична – це відповідальність кожного з нас. Тож не забудьте перевірити, чи заряджені ваші павербанки і чи підписані ви на всі наші соцмережі, щоб отримувати актуальні новини вчасно.
Вам теж потрібна реклама на Інформаторі? Звертайтесь: kl.informator@gmail.com.