Коломия До сайту

Е-кабінет військовозобов’язаного: що нового вводить цей закон й що було до цього

2 квітня 2024 року Президентом України підписано Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення порядку обробки та використання даних в державних реєстрах для військового обліку та набуття статусу ветерана війни під час дії воєнного стану (№10062 від 18.09.2023) , яким передбачено запуск системи електронного військового обліку.

Що передбачає це закон – розповідає Інформатор у партнерстві з адвокаткою Анною Даніель.

Закон розроблено з метою законодавчого удосконалення процедури інформаційної взаємодії між державними реєстрами, встановлення можливості подання заяви (звернення) в паперовій або електронній формі до відповідних державних органів для набуття статусу учасника бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни та члена сім’ї загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, а також визначення порядку набуття військовослужбовцями статусу учасника бойових дій під час дії воєнного стану. Завданням Закону  є уточнення взаємодії державних реєстрів під час надання статусу учасника бойових дій, а також спрощення процедури оформлення статусу учасника бойових дій під час дії воєнного стану, особи з інвалідністю внаслідок війни та члена сім’ї загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України.

За даними Міністерства оборони України, починаючи з 24 лютого 2022 року та станом на серпень 2023 року лише 95 846 осіб, які брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, отримали статус учасника бойових дій. Це вкрай низький показник, оскільки процедура надання статусу учасника бойових дій сьогодні є складною та довготривалою, зокрема через велику кількість потрібних документів та бюрократичних процедур. А це, у свою чергу, ускладнює інтеграцію військовослужбовців до цивільного життя, а також унеможливлює отримання певних пільг та підтримки з боку держави.

З огляду на це, існувала необхідність на рівні закону удосконалити процедуру інформаційної взаємодії між державними реєстрами, а також запровадити електронну процедуру набуття військовослужбовцями статусу учасника бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни та члена сім’ї загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України.

Для реалізації цієї мети законопроектом внесено зміни до законів України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів», «Про публічні електронні реєстри», «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», якими передбачено: інформаційну взаємодію між державними реєстрами у зв’язку з набуттям статусу учасника бойових дій; встановлення можливості громадян України подати заяву (звернення) в паперовій або електронній формі відповідно до Закону України «Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг», і, зокрема, засобами Єдиного державного веб порталу електронних послуг та/або Єдиного державного реєстру ветеранів війни до відповідних державних органів для набуття статусу учасника бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни та члена сім’ї загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України; встановлення особливостей набуття статусу учасника бойових дій під час дії воєнного стану на підставі довідки про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією рф проти України, оформленою в електронному вигляді.

18.09.2023 року,  коли законопроект було зареєстровано, у пояснювальній записці до нього,  йшлося про те, що “його прийняття створить умови для забезпечення належного рівня соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей шляхом законодавчого спрощення процедури оформлення статусу учасника бойових дій під час дії воєнного стану, а також особи з інвалідністю внаслідок війни та члена сім’ї загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, в тому числі за рахунок удосконалення інформаційної взаємодії між державними реєстрами. Після прийняття даного законопроекту очікується поліпшення процесу визначення статусу та забезпечення захисту прав осіб, які брали участь у бойових діях. Його впровадження сприятиме відновленню та розвитку суспільства, що базується на цінностях патріотизму та відданості державі.

Після опрацювання тексту законопроекту у першому й другому читаннях  і до остаточного варіанту чомусь всім цікавий  тільки один аспект – електронний кабінет військовозобов’язаного, хоча у прийнятому Законі, як бачимо, чимало важливих новацій, пов’язаних, наприклад, із  удосконаленням процедури інформаційної взаємодії між державними реєстрами, цифровізація процедури набуття статусу учасника бойових дій під час дії воєнного стану, тощо.

Електронний кабінет – персональний кабінет (захищений відокремлений веб-сервіс), за допомогою якого призовнику, військовозобов’язаному, резервісту, який пройшов електронну ідентифікацію, надається доступ до інформації про його персональні та службові дані, а також до послуг.

Запуск електронного кабінету має на меті спростити процедуру актуалізації персональних/службових даних без відвідування ТЦК та СП.

До Реєстру вносяться, обробляються та зберігаються в базі даних Реєстру такі відомості: 1) персональні дані призовників, військовозобов’язаних та резервістів; 2) службові дані призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

До персональних даних, згідно Закону,  належать більше 30 :

з метою визначення придатності до виконання військового обов’язку;

службу під час мобілізації;

До службових даних призовника, військовозобов’язаного та резервіста належать:

1) відомості про виконання військового обов’язку;

2) відомості про результати проходження медичного огляду (військоволікарської експертизи);

3) відомості про проходження альтернативної (невійськової) служби

відповідно до Закону України “Про альтернативну (невійськову) службу”;

4) відомості про участь у бойових діях

І ось щодо персональних даних є певні побоювання, адже згідно з ч. 2 ст. 32 Конституції України, не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини. Хоча в тесті Закону визначено, що держатель Реєстру здійснює відповідно до законодавства всі необхідні заходи для забезпечення технічного захисту персональних даних та інших даних Реєстру в процесі їх зберігання, обробки та передачі електронними комунікаційними мережами.

Органи  зможуть отримувати персональну інформацію про призовників, військовозобов’язаних та резервістів з реєстрів МВС, Держприкордонслужби, Мін’юсту, що, в майбутньому, однозначно спростить розгляд звернень з питань, що належать до компетенції, наприклад, територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, а також видачу необхідних довідок та інших документів; пришвидшить забезпечення підготовки та подання документів, необхідних для призначення пенсій, особам, звільненим з військової служби (крім військовослужбовців строкової служби), та членам їх сімей відповідно до Закону України “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб”; спростить процедуру  оформлення документів для виплати компенсаційних сум військовослужбовцям, яким встановлена інвалідність, членам сімей військовослужбовців, які загинули під час виконання обов’язків військової служби, а також в інших випадках, визначених Кабінетом Міністрів України; спростить  оформлення документів для призначення та виплати Міністерством оборони України одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов’язаних та резервістів, які призвані на збори чи для проходження служби у військовому резерві.

Актуалізація бази даних Реєстру здійснюється на підставі відомостей, що вносяться органами ведення Реєстру, а також шляхом електронної інформаційної взаємодії (обміну відомостями) між Реєстром та інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

Електронний кабінет військовозобов’язаного, за прогнозами Міністерства оборони України, згідно інформації з відкритих джерел, має запрацювати на початку другого кварталу цього року.

Будьмо на зв’язку! Читайте нас у Facebook , Telegram та Instagram. Надсилайте свої новини на пошту kl.informator@gmail.com 

Якщо маєте цікаві новини чи хочете замовити рекламу – телефонуйте 096 545 8237

Анна Даніель, адвокат, кандидат юридичних наук,

керуючий Адвокатського бюро “Анни Даніель”