Чи правомірно Обласним військовим адміністраціям не публікувати Розпорядження про скликання сесії, покликаючись на воєнний стан? Або ж як діяти громадськості, якщо Розпорядження про скликання сесій публікуються вибірково або ж із запізненням? Чи може ОВА перешкоджати діяльності представників медіа посилаючись на воєнний стан?
За відповідями на ці та інші питання Інформатор Коломия звернувся до доктора політичних наук Василя Гулая.
Василь Гулай доктор політичних наук, професор, завідувач кафедри міжнародної інформації Національного університету «Львівська політехніка».
Як зазначає пан Василь: “Найперше варто розрізняти повноваження військово-цивільних адміністрацій, утворених на базі окремих суб’єктів місцевого самоврядування та обласних й районних військових адміністрацій в інших випадках”.
“Зокрема, 12 травня 2022 року було схвалено Закон України “Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану” №2259-IX. Закон змінює умови створення, порядок і строк здійснення військовою адміністрацією населеного пункту (далі – ВАНП) повноважень місцевого самоврядування:
Важливо, що умовами створення ВАНП є нездійснення сільськими, селищними, міськими радами та/або їх виконавчими органами, та/або сільськими, селищними, міськими головами покладених на них Конституцією та законами України повноважень. ВАНП може бути створена в межах територій територіальних громад (раніше – лише населених пунктів). Начальником ВАНП може бути призначений відповідний сільський, селищний, міський голова. ВАНП набуває повноважень органів місцевого самоврядування, сільських, селищних, міських голів лише після прийняття відповідного рішення Верховною Радою України. ВАНП (у разі її створення) діятиме не довше періоду дії військового стану і 30 днів після (раніше до наступних виборів).
При цьому ст. 46 Закону “Про місцеве самоврядування в Україні докладно регламентує поняття сесії, порядку її скликання та правочинності”. Відповідно до неї, інші органи, зокрема обласні військові адміністрації не наділені повноваження, у т.ч. щодо визначення оголошення про скликання сесії місцевої ради, чи способу доведення цієї адміністрації до громадян.
Загальний порядок інформування про сесії, терміни оприлюднення відповідної інформації, місце розміщення цієї інформації самостійно регулюються відповідною місцевою радою, переважно у регламентах їх роботи.
Найчастіше, апарат ради за 10 днів повідомляє депутатів про час скликання і місце проведення та перелік питань, які передбачається внести на розгляд чергової сесії ради. У цей же термін публікується інформацією про дану і порядок денний сесії на офіційному сайті місцевої ради та в медіа, зокрема, на офіційних сторінках у такій мережі як Фейсбук”, – розповідає доктор політичних наук Василь Гулай.
“Отже, проблеми, що піднімаються насамперед мають бути адресовані відповідній місцевій раді, її голові та виконавчому апарату. Окремо важливо зазначити, що 22 лютого 2024 року Верховна Рада України прийняла Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” щодо забезпечення прозорості місцевого самоврядування» (реєстр. №6401), який забезпечує право кожного громадянина знати, які об’єкти належать його громаді та які рішення ухвалює місцева влада.
Зокрема, цей Закон передбачає обов’язкову онлайн-трансляцію пленарних засідань та засідань комісій органів місцевого самоврядування, архівні записи яких мають зберігатися протягом принаймні 5 років, за винятком інформації з обмеженим доступом. Ці положення Закону почнуть діяти через 3 місяці з дня його оприлюднення. На період воєнного стану та 30 днів після його завершення замість онлайн-трансляцій буде діяти вимога публікувати відеозаписи засідань. Закон також передбачає більш відкриту роботу постійних комісій, оскільки проєкти порядку денного постійних комісій рад, а також їхні результати з поіменним голосуванням будуть оприлюднюватися на сайті ради як публічна інформація”, – підсумовує фахівець.
До слова, пан Василь також є модератором телеграм-каналу ГО «Центр інформаційно-комунікативного менеджменту» «Я місцевий депутат: комунікація від А до Я».
Будьмо на зв’язку! Читайте нас у Facebook, Telegram, Viber та Instagram. Якщо маєте цікаві новини чи хочете замовити рекламу – пишіть нам на пошту kl.informator@gmail.com