Інформатор Коломия

ІСТОРІЯ КОЛОМИЇ

Історія святині у Гвіздці, яку московити перетворили на склад цементу, а українці занехаяли | ФОТО

Костел святого Антонія визирає з усіх боків Гвіздця, ніби хоче привернути увагу чи попрохати помочі. І попри те, що Україна ніяк не зважиться провести реконструкцію цієї розкішної будівлі, святиня досить стійко витримує випробування часом та людською недбалістю. Тут зберігаються невизнані роботи Пінзеля, а за комуністів просто складували цемент і зерно. Нині гніздяться голуби, а поряд – діти вчаться музики. 

Інформатор кличе у фотомандрівку до костелу і переповість його захопливу історію.

Цей костел цілком міг стати героєм роману Олеся Гончара. У минулому столітті з будівлі безжально познущалися комуністи: тут облаштували склад цементу, потім – зерна. Згодом діяла лікарня й музична школа. Дітки досі навчаються музики у келіях ченців.

Сам костел досі виконує свою пряму місію, але дуже потребує реставрації.

Історія його варта роману, а деталі варто роздивитися наживо, бо ніякий об’єктив не передасть таємничу атмосферу цього сакрального місця.

Спершу тут стояв дерев’яний монастир, заснований Михайлом Пузиною у 1715 р. з дозволу львівського єпископа Яна Скарбка. Але будівля зникла у вогні під час пожежі у 1728 році. Тоді вдова засновника Софія з  роду Потоцьких започаткувала будівництво кам’яниці, що передбачало цілий мурований комплекс. Відтак крім самого костелу задумали також келії для монашок і величну дзвіницю.

Будівництво відбувалось жваво – з 1723 до 1735 рр. У 1734 р. документи фіксують вівтар св. Франциска у ще не повністю добудованому храмі.

Бароковий велетень

Гвіздецький костел виконаний у стилі класичного бароко. Розкіш і помпезність тут була у всьому: форми, елементи, золото і шати. Збудований він з цегли у формі прямокутника із трансептом.

Стіни храму укріплені контрфорсами.

Костел Святого Антонія та монастир бернардинців, 1735 р | Костел Непорочного Зачаття Діви Марії, 1743рік

Костел Святого Антонія та монастир бернардинців, 1735 р | Костел Непорочного Зачаття Діви Марії, 1743рік

Існує переконання фахівців, що костел у Гвіздці, так само, як і ще один у сусідній у Городенці разом з іншими святинями за кордоном – у  Наварії та Годовиці — роботи видатного архітектора тих часів Бернарда Меретина.

На це вказують і окремі риси, притаманні як цій споруді, так і іншим творінням великого зодчого.

А ще знавці стверджують, що скульптури костелу  належать Пінзелю. Їм на противагу опоненти зазначають: точно не “пінзелевські”, бо у його роботах статуї часто викручені, ніби артритні, а святі на фасаді костелу св. Антонія мають досить спокійні рухи й замало характерної для Пінзеля експресії.

Фасад фланкований двома триярусними баштами з бароковими завершеннями. А головний вхід оформлено двома спареними колонами з корінфськими капітелями, що несуть антаблемент з напівциркульним фронтоном. Інтер’єр пам’ятки прикрашено розписами, різьбою та ілюзорним живописом, що дійшов до наших часів лише фрагментарно.

Келії та дзвіниця

Біля храму, з північного заходу, стоїть велика двоповерхова споруда. Це колишні келії, зведені у 1723 р. У 1784 р. у приміщенні келій була відкрита народна школа. Зараз цю будівлю оживила музична школа.

Ця цегляна споруда теж несе в собі риси барокової архітектури. У плані вона П-подібна, має внутрішній дворик. На стінах — карнизи простого профілю. Внутрішнє планування коридорне з одностороннім розміщенням приміщень.

Остання споруда комплексу — надбрамна дзвіниця все того ж 1723 року. Вона розташована перед головним фасадом костелу. Зведена дзвіниця з тесаних кам’яних блоків. Прямокутна в плані, має два яруси та два прольоти. Вхід на територію комплексу проходить через дві арки.

Дзвіниця завершується фронтоном. Колись до неї з обох сторін підступали кам’яні стіни, що оточували зусібіч монастир, надаючи йому ще й оборонний характер. До наших днів стіни не збереглися.

Золочені вівтарі, святі та величний орган

На гроші старостини Марії Ореховської з Козєбродських вівтар було вкрито золотом. Текля Бельська з Калиновських не відставала — і у 1736 р. з’явився вівтар св. Антонія, теж позолочений і розмальований.

Головний же вівтар храму у 1739 р. позолотив і помалював Жураховський на кошти, зібрані фондом, організованим настоятелем кляштору Михайлом Врублевським. У тому ж році встановлено вівтар св. Тадеуша, позолочений коломийським майстром Станіславом Баранецьким.

У 1742 р. на кошти доброчинців встановлено амвон, ще за два роки — вівтар св. Анни, а у 1759 р. поставлено фігуру св. Яна з Дуклі. Десь тоді ж біля храму встановили хресну дорогу, купили орган.

Реставрація, пожежа і знову реставрація

У 1838 та 1880 рр. храм було реставровано, а невдовзі після віднови тут спалахує величезна пожежа, що викликає потребу в нових відновлювальних роботах, які й проводяться у 1888 та 1896 рр. Наступна реставрація — у 1918 р. під наглядом архітектора Ю. Косинського. Саме тоді баштам костелу повернено їх первісні барокові завершення замість попередніх шпилеподібних, які встановили у 1896 р.

Дзвіниця без дзвонів

Дзвіниця без дзвонів

Будівля костелу добре збереглася, але якщо сьогодні не взатися за її відновлення, то наші наступні покоління можуть цю святиню не побачити

Стіни. Будівля костелу добре збереглася, але якщо сьогодні не взятися за її відновлення, то наші наступні покоління можуть цю святиню не побачити

Велич і загадка: костел св. Антонія, Гвіздець, Коломийський район

Велич і загадка: костел св. Антонія, Гвіздець, Коломийський районм

Класика бароко тут у всіх деталях

Класика бароко тут у всіх деталях

Костел досі діє

Костел досі діє

Костел св. Антонія, осінь 2023

Костел св. Антонія, осінь 2023

господарські будівлі за костелом

господарські будівлі за костелом

Історію описано за матеріалами з castles.com.ua

Будьмо на зв’язку! Читайте нас у Facebook , Telegram та Instagram. Надсилайте свої новини на пошту kl.informator@gmail.com 

Якщо маєте цікаві новини чи хочете замовити рекламу – телефонуйте 096 545 8237

Нагору