У коломийській ратуші переконані, що нехай і неякісна, але нова дорога краща, ніж стара. Все так. Та є нюанс. І ціна йому – близько 100 млн грн.
Інформатор проаналізував найбільш виразні випадки неякісних робіт доріг 2022-2023 року.
Понад 500 днів війни. У Коломийській ТГ на 2023 рік заплановано рекордний бюджет на рівні 1 млрд 241 млн грн. Громада навіть сплачує реверсну дотацію (кошти, що передаються до державного бюджету з місцевих бюджетів для горизонтального вирівнювання податкоспроможності територій), а це вказує на те, що Коломийська громада вийшла в розряд «багатих». І левова частка ПДФО – з грошового забезпечення та інших виплат військовослужбовцям частин, що розміщуються в Коломийській ТГ.
Іншими словами, війна суттєво збільшила надходження до бюджету. Наскільки ефективно ці кошти освоюють в Коломиї?
Мова сьогодні про 9 випадків неякісного ремонту доріг на загальну суму понад 100 млн грн. А ще про те, як на тендерних закупівлях перемагали одні і ті ж.
Вулиця Шарлая
Випадок, який нас найбільше вразив – ремонт проїзду вул. Шарлая, виконаний наприкінці грудня 2022 року.
Вартість ремонту проїзду від будинку № 30 на вул. Шарлая до вул. Косачівської сягає 8 845 700 грн.
Участь у відкритих торгах на ремонт вул. Шарлая взяв тільки один учасник, він же і переможець – ТОВ “ХХІ століття плюс».
До слова, за 2022-2023рр. ТОВ “ХХІ століття плюс” виграло кілька масштабних тендерів: найновіших – капітальний ремонт вул. Косачівської, капітальний ремонт вул. Русина, ремонт міжквартальних проїздів по вулиць Січових Стрільців, Богуна (понад 7,5 млн грн).
Перші ознаки руйнування дороги з’явилися вже за два тижні.
“Кожен, хто ставить асфальт має гарантійні зобов’язання. Все буде по правилах. Найкраще стелити асфальт влітку – липень, серпень, коли жара. Але тоді не можна було фінансувати, ми тоді дуже мало робили. Так випадає, що вулиця Шарлая має найбільше неякісної роботи, але я би хотів запитати тих людей, які там живуть: чи їм краще, що вони зараз їдуть по рівному асфальту, бо воно зараз для їзди не відчувається, чи було би така як була дотепер? З 97 000 м² біля 2.3% це є (дороги), які будуть виправлені”, – прокоментував ситуацію міський голова Коломийської громади Богдан Станіславський.
«Шарлая не буде оплачене, поки вони (виконавці, – ред) не виправлять, – переконував наприкінці весни начальник управління комунального господарства (далі – УКГ) Андрій Радовець. – Їм сплатили частково, недоплата і плюс вул. Гетьманська. Вони мусять виправити».
А проте оплата цих робіт на той час уже відбулася: 5 березня за асфальтування вул. Шарлая згідно договору № 265 управління комунального господарства виплатило 8 845 699 грн ТОВ “ХХІ століття плюс»
«Нам зауваження робили, – каже інженер фірми-виконавця Назар. – Ми навесні все виправили. Там не було є належного водовідведення, і основа довго не протрималася. Розуміння між нами і владою є».
І справді, навесні 2023 року одну зі смуг дороги на вул. Шарлая постелили новим асфальтом. Наразі асфальт тримається.
Деталі: Асфальт на вул. Шарлая у Коломиї почав руйнуватися за 2 тижні після ремонту
Доріжки на міському кладовищі
Далі у нашому рейтингу сумнівних дорожніх досягнень – асфальтування доріжок на міському кладовищі, що на вул. Довбуша в Коломиї. Процедуру закупівлі цих робіт роздробили на кілька менших: щебінь, пісок, асфальто-бетонна суміш і , власне, роботи з укладання асфальту.
Замовляло роботи КП «Коломийська ритуальна служба», матеріали закуповували у частого постачальника – ТОВ «Автомагістраль-ІФ».
А роботи з асфальтування виконувало інше КП – «Полігон Екологія». Це не перша ситуація, коли одне комунальне підприємство виграє тендерну закупівлю, оголошену іншим підприємством. Діяльність обох комунальних підприємств контролює управління комунального господарства і міський голова.
Як тільки зійшов сніг навесні 2023 р, крізь новий асфальт пробилися кульбаби. А ще посипались краї, розрепались місця стику доріжок.
Директор КП «Полігон Екологія», яке клало тут асфальт, Михайло Попелюк каже, що винні люди, бо рідко ходять провідати своїх родичів на кладовищі.
На запитання про власну оцінку якості робіт реагує емоційно:
“Що ви хочете розслідувати. Ви що? Ви хто такі? Хто вам дав право це розслідувати? Ви що якась кантора, що розслідує?” – на підвищених тонах відповідає Михайло Попелюк.
Начальник УКГ Андрій Радовець бачить проблему в іншому:
«Там дуже перезволожена земля. Треба робити пів метри основи під асфальт. А це (доріжки на кладовищі) ритуальна має поправити».
Але про те, що у найбільш крихких ділянках нових доріжок на кладовищі асфальт сягає 1,2 см, а щебенева основа 1,5 см змовчує. До слова, згідно державних будівельних норм для асфальтобетону товщина шару повинна бути не менше 4 см.
- Асфальту закупили на 1 194 000 грн.
- За саме асфальтування – майже 100 000 грн.
- Оренда МАЗу та вантажівки.
До теми: Могили у воді, а крізь новий асфальт прорізались кульбаби: як виглядає кладовище в Коломиї
Цікаво, що доріжки у міському парку робили по схожій системі: замовляв Центр туризму і дозвілля Коломийської міської ради, асфальтобетонну суміш закуповували у Надвірній (ТОВ «Автомагістраль-ІФ») на загальну суму 4 млн грн, а стелив асфальт комунальний КП «Полігон Екологія».
Без бордюрів і навіть не по всій ширині доріжки. Щоправда покриття у парку тримається краще. Тріщини і крихкі краї можна помітити лише на кількох ділянках.
Вулиця Старицького
Треті у рейтингу – ремонтні роботи на вул. Старицького. У 2022 році до місяця після ремонту КП «Полігон Екологія» уже латали цю дорогу у трьох місцях.
Вартість робіт 20 млн грн.
Виконавець – «Автомагістраль-ІФ».
У 2023 році уже інший виконавець – ТОВ “ХХІ століття плюс” – стелило тут чистовий асфальт за майже 10 млн грн.
А вже 2023 року оголосили новий тендер на капітальний ремонт вул. Старицького.
Вартість робіт за новим тендером – майже 10 млн грн. У вересні 2023 року згідно додаткової угоди вартість робіт зменшили до 7 766 374 грн.
Торги відбулись між фірмою з Надвірної ТОВ “АВТОМАГІСТРАЛЬ-ІФ” та фірмою з Богородчан ТОВ “ХХІ СТОЛІТТЯ ПЛЮС”. Перемогла друга.
До слова, ці дві фірми та ще плюс КП «Полігон Екологія» – основні виконавці робіт з асфальтування доріг у Коломийській громаді.
Деталі у аналітиці: А також За 2 місяці – майже 25 млн грн: які дороги робила в Коломиї фірма “ХХІ століття-плюс” і чи вони пережили зиму
Подвійне асфальтування вул. Йосипа Сліпого та вул. Русина
Але відійдемо від Старицького на 800 метрів. Нижче ратуші пролягають дві давні вулиці – вул. Йосипа Сліпого та вул. о. Русина. Тут під час німецької окупації Коломиї розміщувалося гетто, а зараз це виїзд на об’їзну дорогу повз РЕМ, маркети, приватні будинки і автомийку.
Дороги, зроблені ще за совка, розпались на цемент і гравій, а тому «ні проїхати, ні пройти» – це саме про цей сектор в Коломиї. Восени 2022 року вже добре знайоме нам КП «Полігон Екологія» береться класти тут асфальт», і знову невдача: за місяць коломияни помічають ями, крихкі ділянки і тріщини на новесенькому покритті.
Деталі: На вул. Сліпого та Русина розростаються ями
«Це був вирівнюючий шар, – пояснює начальник УКГ Андрій Радовець. – Ми просто то болото забрали, бо то асфальт залишався. А цього року два тендери оголосили і там уже є підрядні організації: капітальний ремонт з тротуарами, підняття люків і верхній шар».
І правда, гроші є – знайшовся і вихід. Але справа не дійшла до гарантійних зобов’язань. Просто встелили ще одним шаром асфальту ці вулиці і витратили з міського бюджету понад 6 млн грн. От як це було.
Влітку 2023 року оголошують 2 тендери на капітальний ремонт дороги вулиць Йосипа Сліпого та отця Русина. Мовляв, минулого року клали чорновий асфальт, а це – уже чистовий, каже начальник управління комунального господарства Андрій Радовець.
Відтак вул. Русина заасфальтували за понад 4,5 млн грн.
Виконавець капітального ремонту – ТОВ “ХХІ СТОЛІТТЯ ПЛЮС”. За словами інженера фірми асфальт беруть у Надвірній.
ТОВ “АВТОМАГІСТРАЛЬ-ІФ” ТОВ “ХХІ СТОЛІТТЯ ПЛЮС” знову зустрілися у тендерній закупівлі на ремонт вул. Йосипа Сліпого у 2023 р.
Переможець – ТОВ “АВТОМАГІСТРАЛЬ-ІФ” – дав на 132 тис грн вищу ціну, та все ж став виконавцем робіт.
За асфальтування цієї короткої вулиці (близько 250 м) Коломия має заплатити майже 1 млн 616 тис грн.
Вулиця Хмельницького (мікрорайон Леонтовича)
Шмат вулиці Богдана Хмельницького, що простягається від перехрестя з вул. Петлюри і до об’їзної на вул. Едельвейсів, відремонтували на початку грудня 2022 року.
Вартість цих робіт сягнула 7 млн грн.
Перші дефекти з’явилися менш як за місяць – перед Новим роком. Найбільше впадає у вічі – чіткий жолобок стику по центру дороги. І правда, після зими тріщин побільшало, а крихкі ділянки перетворились на вибоїни. За літо тріщини стали ще більш помітні.
Деталі: На новій дорозі в мікрорайоні Леонтовича в Коломиї вже є ознаки руйнування
Роботи у мікрорайонах
Січових Стрільців-Лисенка
Ремонт міжбудинкових проїздів на вулицях Січових Стрільців, 23, 25 та Лисенка, 1 проводили у листопаді 2022 року.
Вартість (дві закупівлі) – 6 млн 415 тис грн.
Там вистелили асфальт та виклали бруківкою доріжки. Та зараз з-під нового асфальту росте трава, а бруківка “йде хвилями” та провалюється.
Виконавець- ТОВ «ХХІ століття-плюс»
Міжбудинкові заїзди Валова-Коновальця
За асфальтування доріг біля двох будинків у Коломиї комунальному підприємству «Полігон Екологія» з міського бюджету заплатили понад 480 тис грн.
А проте вже після зими тут з’явилися крихкі ділянки. У квітні ознаки руйнування стали ще більш разючими та ще й кульбаби проросли.
Деталі: Що сталось із новою дорогою в мікрорайоні Коновальця-Валова Коломийської громади
Директор КП «Полігон Екологія», яке асфальтувало ці проїзди, Михайло Попелюк про неякісне асфальтування на вул. Новодворського, вул. Коновальця-Валова, а також на міському кладовищі сказав тільки, що бур’яни треба полоти, бо «природа бере своє». Також розповідав про “ГОСТи” і громадську відповідальність:
«Розсиплеться асфальт, всі будуть ходити казати: о, ці комунальники. Але ніхто не буде рвати траву. Але це подвір’я. Це люди. Люди можуть вийти щось зробити в себе коло хати. Ну, чому я власник своєї будівлі роблю у себе порядок? Я поклав собі за свої кошти в себе на подвір’ї бруківку. В мене росте трава поміж шви, і я ходжу чищу, аби не було, сам!»
Вулиця Новодворського
“Вулиця Новодворського тепер заасфальтована. Раніше там зняли залишки старого покриття і підготували основу. А як тільки з’явилася можливість, то працівники КП “Полігон-Екологія” доробили почате – постелили вирівнюючий шар асфальту”, – похвалився на своїй сторінці міський голова Богдан Станіславський.
А проте навіть таку лагідну зиму дорога не пережила.
І це не новина для Коломиї. З доріг, які ремонтували восени-взимку минулого року уже на 8-ми є проблеми: раніше Інформатор помітив неякісні дорожні роботи на вул. Хмельницького, вул. Шарлая, вул. Старицього, вул. Січових Стрільців вул. Довбуша, вул. Симоненка, а також на вулицях о. Русина та Йосипа Сліпого.
І як би там міський голова Коломийської ТГ не намагався у прямих ефірах уповати на «гарантійні зобов’язання, яких «ніхто не відміняв», і як би не переконував, що навіть такі дороги краще, ніж те, що було до цього, а питань тільки більшало.
“Всі ми знаємо, як випікається хліб. Уявіть собі, що йде бродіння, ше шось і нема світла. Так само асфальтним заводам була велика проблема виготовити суміш. Це не тільки ця причина, але одна з причин. Але суть яка: є гарантії. Як би вони не зробили – гарантії”, – стверджував Богдан Станіславський у прямому ефірі на місцевому телебачення.
Де гарантії
А тепер настав час пояснити, чи справді є гарантії на дороги, зроблені у 2022 році.
Міський голова Коломиї на місцевому телебаченні каже, що є і цим намагається заспокоїти мешканців. Але це не так.
Справа у тому, що у 2022 рік держказначейство не пропускало фінансування на капітальні видатки в громаді, а тому Управління комунального господарства (далі – УКГ) пішло на хитрість: ремонт дороги, коли стелять суцільний шар асфальту на підготовлену основу або без неї, у тендерних закупівлях проходить під назвою благоустрій міжбудинкового заїзду (як у випадку з вул. Коновальця, 19, Валова, 45), облаштування проїзду та ін.
А ті роботи, які виконувало КП «Полігон Екологія» взагалі чітко йшли по бюджетній програмі як поточний ремонт і утримання доріг.
На всі ці види роботи гарантій у договорах не було.
Та ми все ж маємо сумнів: раптом є якась постанова, якою передбачені такі додаткові зобов’язання, чи додаткові договори, не прикріплені до закупівель.
А тому вирушаємо до начальника УКГ Андрія Радовця. Реакція на запитання про гарантії в головного комунальника незвична: він посилається на те, що відповідно посадових обов’язків не мусить коментувати пресі, проте відповідь знає. Зрештою, поспішно залишає кабінет, кидаючи здивовану журналістку сам на сам із стосом документів на службовому столі. У коридорі ми намагаємось ще раз отримати відповідь на просте питання: чи є гарантії на дороги, які ремонтували 2022 року? Андрій Радовець залишає управління.
Як це розуміти: Андрій Радовець не хоче суперечити словам мера чи все ж гарантій нема?
Запитуємо у багаторічного працівника УКГ, котрого заради збереження посади не називаємо. Відповідь однозначна: гарантій на дорожні роботи 2022 року не було.
А тепер поговоримо про гроші
Війна змінила всю країну. Проте для бюджету Коломийської ТГ вона стала каталізатором стрімкого росту.
Згідно офіційних даних у 2022р. надходження з ПДФО зросло із запланованих 402 млн грн до майже 958 млн грн. А це у 2,4 рази більше. І основна частка цих податків – ПДФО із грошового забезпечення, винагород та інших виплат військовослужбовцям.
Деталі: Гроші з війни: як військові наповнюють бюджет Коломиї
Відтак за 2022 рік до міського бюджету Коломиї надійшло не 103 млн грн, як прогнозувалося за 3 місяці до війни, а у 6,4 рази більше – майже 660 млн грн.
Ми ж підрахували, що за місяць служби у зоні зіткнення – на нулі – кожен військовослужбовець сплачує з грошового забезпечення, виплатою бойових (128 229 грн.) у міську казну свою частку податку. Від цієї суми держава знімає 18% податків. Відтак 64 % з отриманої суми до жовтня 2023 року йшло до місцевого бюджету. А це більше 14 772 грн на місяць з кожного захисника, задіяого у бойових діях.
У перший рік війни держказна спершу й справді не пропускала капітальні видатки, а потім відкладала їх у 3 чергу. Зараз ситуація змінилася.
«Це ж уже капіталку пустили по дорогах, – коментував влітку 2023 року начальник УКГ Андрій Радовець. – Вже можна спокійно без всяких вирівнюючих, спокійно, капіталку».
Не змінились тільки виконавці (хіба трохи перетасувалися). Виправляють неякісні роботи наразі просто: по крихкому чорновому стелять ще один шар асфальту, як сталось у випадку з асфальтуванням вул. Й. Сліпого та вул. о. Русина. Заплатять за це коломияни – в основному військовослужбовці та підприємці.
Наталка Сандецька